BARTOLOMÉ ESTEBAN MURİLLO’NUN SAVURGAN OĞUL SERİSİ
Kaybolan Oğul Benzetmesi
Luk.15:11 İsa, “Bir adamın iki oğlu vardı” dedi.
Luk 15:12 “Bunlardan küçüğü babasına, ‘Baba’ dedi, ‘Malından payıma düşeni ver bana.’ Baba da servetini iki oğlu arasında paylaştırdı.
Luk. 15:13 Bundan birkaç gün sonra küçük oğul her şeyini toplayıp uzak bir ülkeye gitti. Orada sefahat içinde bir yaşam sürerek varını yoğunu çarçur etti.
Luk. 15:14 Delikanlı her şeyini harcadıktan sonra, o ülkede şiddetli bir kıtlık baş gösterdi, o da yokluk çekmeye başladı.
Luk. 15:15 Bunun üzerine gidip o ülkenin vatandaşlarından birinin hizmetine girdi. Adam onu, domuz gütmek üzere otlaklara yolladı.
Luk. 15:16 Delikanlı, domuzların yediği keçiboynuzlarıyla karnını doyurmaya can atıyordu. Ama hiç kimse ona bir şey vermedi.
Luk. 15:17 Aklı başına gelince şöyle dedi: ‘Babamın nice işçisinin fazlasıyla yiyeceği var, bense burada açlıktan ölüyorum.
Luk.15:18 Kalkıp babamın yanına döneceğim, ona, Baba diyeceğim, Tanrı’ya ve sana karşı günah işledim.
Luk.15:19 Ben artık senin oğlun olarak anılmaya layık değilim. Beni işçilerinden biri gibi kabul et.’
Luk. 15:20 Böylece kalkıp babasının yanına döndü. Kendisi daha uzaktayken babası onu gördü, ona acıdı, koşup boynuna sarıldı ve onu öptü.
Luk. 15:21 Oğlu ona, ‘Baba’ dedi, ‘Tanrı’ya ve sana karşı günah işledim. Ben artık senin oğlun olarak anılmaya layık değilim.’
Luk. 15:22 “Babası ise kölelerine, ‘Çabuk, en iyi kaftanı getirip ona giydirin!’ dedi. ‘Parmağına yüzük takın, ayaklarına çarık giydirin!
Luk. 15:23 Besili danayı getirip kesin, yiyelim, eğlenelim.
Luk. 15:24 Çünkü benim bu oğlum ölmüştü, yaşama döndü; kaybolmuştu, bulundu.’ Böylece eğlenmeye başladılar.
Luk. 15:25 Babanın büyük oğlu ise tarladaydı. Gelip eve yaklaştığında çalgı ve oyun seslerini duydu.
Luk. 15:26 Uşaklardan birini yanına çağırıp, ‘Neler oluyor?’ diye sordu.
Luk. 15:27 O da, ‘Kardeşin geldi, baban da ona sağ salim kavuştuğu için besili danayı kesti’ dedi.
Luk. 15:28-29 Büyük oğul öfkelendi, içeri girmek istemedi. Babası dışarı çıkıp ona yalvardı. Ama o, babasına şöyle yanıt verdi: ‘Bak, bunca yıl senin için köle gibi çalıştım, hiçbir zaman buyruğundan çıkmadım. Ne var ki sen bana, arkadaşlarımla eğlenmem için hiçbir zaman bana bir oğlak bile vermedin.
Luk. 15:30 Oysa senin malını fahişelerle yiyen şu oğlun eve dönünce, onun için besili danayı kestin.’
Luk. 15:31 Babası ona, ‘Oğlum, sen her zaman yanımdasın, neyim varsa senindir’ dedi.
Luk. 15:32 ‘Ama sevinip eğlenmek gerekiyordu. Çünkü bu kardeşin ölmüştü, yaşama döndü; kaybolmuştu, bulundu!’”
Sergi hakkında
29 Şubat 2020 – 10 Ocak 2021
National Gallery of Ireland, Hugh Lane Room (Oda 31) | Ücretsiz giriş
Pandemi sürecinde kapalı olan Galeri, bu süreçte ziyaretçilerine sanal olarak sergiyi açmıştır. Ancak 20 Temmuz’dan itibaren Galerinin aşamalı olarak açılmasıyla serginin tekrar hizmete gireceği duyurulmuştur. Halen online ziyarette bulunabilirsiniz. Her iki tür ziyaretinizde de bu eserlerin altısını da yan yana görme ayrıcalığına sahip olacaksınız.
Bartolomé Esteban Murillo (1617-1682) ve Savurgan Oğul serisi
1617 Seville doğumlu Murillo, kariyerini bir kez gittiği Madrid dışında bu şehirde geçirdi. Tanınmış bir yerel ressam olan Juan del Castillo’dan eğitim aldı. Francisco de Zurbaran ile birlikte İspanya Barok Çağının en büyük ressamı kabul edilir. Seville 1649-1651’de veba ve kıtlık tarafından tahrip edildiğinde, Zurbarán da dahil olmak üzere yerleşik ressamların çoğu şehri terk etti. Ancak Murillo kaldı ve 1660’larda kariyerinin zirvesindeydi.
Eserler bir anlatım döngüsü şeklinde, ayrıntılı bir çizgi roman gibi birleşik bir hikayeden oluşmuştur. Aslında hikaye Yeni Ahit benzetmesi olan Savurgan oğuldur. Bu hikaye kuzey Avrupalı sanatçılar arasında popüler bir konu olsa da, Murillo’nın resimleri İspanyol bir sanatçının hikayeyi seri biçimde ilk kez boyadığı eserlerdir. O zaman İspanyol sanatçıların çoğu dini öykülerin tek bölümlerine odaklanmayı seçiyordu.
Savurgan Oğul benzetmesi Yeni Ahit’te sunulduğu gibi betimleyici ayrıntıda kısadır. Ancak Murillo, erdem, ahlaksızlık, pişmanlık ve affetme temalarını figürlerin dramatik jestleri ve yüz ifadelerine ustaca yerleştirerek hikayeyi süslemiştir.
Bu seriyi yapması için Murillo’ya kimin sipariş verdiği ve uzunca bir süre nerede bulundukları bilinmiyor. Ancak serginin küratörleri Muirne Lydon ve Aoife Brady, sergiye eşlik etmek için yayınlanan yeni bir kitapta, 1800’lerden beri eserlerin yaptığı büyüleyici yolculuğu haritaladılar. Yolculuklarının İrlandalı ayağı, Sir Alfred ve Lady Clementine, Co Wicklow’da Russborough House’u satın aldıkları 1952’de başlamıştır. Sir Alfred, Savurgan Oğul resimlerini babasından devralmış ve onları Russborough’daki yemek odalarında sergilemiştir. 1974 ve 1986’da iki kez çalınmaktan kurtuldular. Her iki durumda da çalınamamalarının sebebi muhtemelen büyük boyutlarından dolayıdır.
Bu resimler uzunca bir süre ziyaretçilerden gizli kalsa da 2012-2018 yılları arasında, Muirne Lydon liderliğindeki İrlanda Ulusal Galerisinin koruma ekibi, seri üzerinde özenli bir araştırma, onarma ve koruma çalışması gerçekleştirdi ve her resim yaklaşık on ay süren yoğun emeklerle onarım gördü. Yeni restore edilen resimler, ziyaretçilerin bir kez daha Murillo’nun dengeli renklerini, cesur ve enerjik fırça çalışmalarını görmesi için sergileniyor.
*Resimler ve metinlerde yer alan çoğu bilgiler İrlanda Ulusal Galerisi’nden alınmıştır.
** Yeni Ahit Lukadaki benzetme olduğu gibi aktarılmıştır.